Tuesday 22 October 2013

GURU 1- MENJADI GURU

     Menjadi guru merupakan tugas yang berat. Membentuk generasi yang bakal menghadapi dan mengubah nasib dunia masa hadapan bukanlah tugas yang mudah. Mungkin ada yang berkata membentuk generasi ini bukan hanya kepada guru tetapi ibu bapa juga memainkan peranan penting.

     Ibu bapa kalau diri sendiri kurang agama, solat tidak dilaksanakan, zakat tidak dikeluarkan, baik dan buruk tidak dapat dibezakan. Ini kemungkinan besar melahirkan anak-anak yang sama perangai. Ibu bapa bukan semuanya dari golongan yang berpelajaran, mengetahui dan memahami asas kehidupan sebagai muslim yang baik.

     Pengaruh guru menjadi sangat hebat dalam isu ini. Guru dibekalkan dengan pendidikan bagaimana mengajar, bagaimana mengawal pelajar, bagaimana memahami pelajar dan mereka perlu menghabiskan masa belajar yang tertentu bagi mendapatkan semua kebolehan mendidik. Mereka perlu sehabis baik dalam ilmu pengajaran dan pembelajaran bagi membolehkan anak-anak yang dididik generasi lama ini dalam mengubah sifat dan sikap buruk ibu bapa mereka. Agar anak-anak ini faham apa yang betul dan tidak.

Tidak dinafikan banyak masalah bagi guru melaksanakan tugas sepenuhnya. Beban dari dalam dan luar begitu mencabar. Tetapi walau apapun berat yang mereka tanggung mereka kena mengadaptasi dan mengutamakan apa yang penting. Moga-moga setiap amalan dan kebaikan yang terkesan pada anak-anak murid mereka menjadi hujah kebaikan dan kelansungan pahala mereka di hadapan pencipta.

No comments:

Post a Comment