Wednesday 16 October 2013

PERINGATAN 2- LARANGAN


“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kehancuran, dan berbuat baiklah, Karena Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik” (QS. Al Baqarah: 195)
 1. MEROKOK

 
 

Ibu bapa terutama bapa jika diri sendiri merokok bagaimanalah mahu menyuruh dan menasihati anak-anaknya untuk tidak merokok. Menurut Dr. Zakir Naik yang boleh didengar dan ditonton dalam youtube hampir seluruh ulama yang lebih 900 orang menyatakan merokok itu HARAM. Adakah haramnya seharam memakan babi atau seharam meminum arak?. bila hidup disisi benda haram, memakan dan mengambil benda haram yang tentu akan diguna oleh tubuh badan untuk mengganti sel-sel yang telah lama dan rosak maka yang membentuk hati, tubuh badan dan anggota dalaman terdiri daripada benda yang haram.

2. BUNUH DIRI

Kehidupan penuh dengan ranjau, liku dan kepayahan. Tentunya kehidupan ini memerlukan kesabaran, kecekalan dalam menghadapi segala kepayahan hidup. kepayahan dan kesusahan bagi orang yang beriman sebenar merupakan aspek ujian yang tuhan telah sebut pasti berlaku. Seperti mana dalam surah Al-Ankabut ayat 2 dan 3.

“Apakah Manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata kami beriman sedangkan mereka belum diuji dengan sesuatu percubaan, dan demi sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka dengan ujian yang demikian nyatalah apa yang diketahui oleh Allah tentang orang-orang yang beriman dan nyata pula apa yang diketahui tentang orang-orang yang berdusta.”

Tetapi ada yang kalah.



Foto Suhsmita yang membunuh diri disebabkan fitnah yang melanda diri dan keluarganya. .

No comments:

Post a Comment